
آشنایی با دانشگاه
باتوجه به اینکه دانشکده فنی و حرفه ای میرزاکوچک صومعه سرا زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای می باشد ضروری است نگاهی اجمالی به موقعیت و جایگاه این دانشگاه که بزرگترین دانشگاه دولتی کشور می باشد داشته باشیم:
- ویژگی دانشگاه فنی وحرفه ای: دانشگاهی الهی، پویا و کارآفرین
- مأموریت دانشگاه : دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش های عالی فنی و حرفه ای، ضمن تأکید بر حفظ ارزش های بنیادین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پیوند واقعی بین علم و عمل و تبدیل به ثروت را در دستور کار خود قرارداده و تلاش می کند از طریق تربیت تکنسین های مؤمن، ماهر و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی، بخش های دولتی و غیر دولتی، ایجاد زمینه ی لازم برای کسب مهارت ها، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان سر افراز میهن اسلامی را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد.
- نمونه هایی از فعالیت ها : برنامه ریزی برای تربیت تکنسین و نیروی کار ماهر به عنوان مهمترین سرمایه انسانی دانشگاه، برنامه ریزی برای برگزاری ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه، ایجاد فضای مناسب برای بسط و اشاعه تفکر مهندسی معکوس در دانشکده ها و آموزشکده ها برای ساخت دستگاه های صنعتی مورد نیاز، برنامه ریزی برای شکل گیری انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای، ایجاد شرکت های دانش بنیان و تخصیص بودجه به پروژه های دانشجویی، تجهیز کارگاه و آزمایشگاه های مراکز تابعه و به روز آوری آن ها، برنامه ریزی برای توسعه بازارچه های مجازی به منظور عرضه تولیدات دست ساخته های استادان و دانشجویان دانشگاه، برگزاری همایش، سمینار و فراخوان با موضوع «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»، ایجاد تعامل مؤثر با بانک های عامل به منظور دریافت تسهیلات برای استادان و دانشجویان برای راه اندازی بنگاه های زود بازده اقتصادی، ایجاد تعاونی مصرف برای عرضه ی مناسب تولیدات مراکز تابعه دانشگاه با برگزاری نمایشگاه های فصلی یا دایمی، ایجاد بستر مناسب برای تأسیس تعاونی های تولیدی و توزیعی برای استادان و دانشجویان، تعامل با بخش خصوصی برای افزایش بهره وری، ارایه پیشنهاد برای اصلاح قوانین استخدامی به منظور به کارگیری کارگران ماهر (تکنسین ) در دوایر و نهادهای دولتی، اصلاح سرفصل های دروس به منظور کاربردی کردن آموزش، برگزاری دوره های آموزشی برای ایجاد نگرش در استادان و کارکنان برای گرایش به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، برگزاری دوره های آموزشی با موضوع کارآفرینی برای دانشجویان و استادان، بومی سازی رشته ها با صنایع مرتبط در استان ها بر اساس طرح آمایش
- گروه های تحصیلی : فنی و مهندسی در حدود (58%)، کشاورزی و دامپزشکی در حدود (21%)، علوم انسانی در حدود (7%)، علوم پزشکی در حدود (2%) و هنر در حدود(12%)
- تعداد رشته و دانشجو: 54 رشته در دوره تخصصی کاردانی و کارشناسی با 250 هزار دانشجو که برای سال تحصیلی جدید 20 رشته جدید اضافه گردیده است.
- تعداد دانشکده و آموزشکده : 173 دانشکده و آموزشکده در شهر های مختلف کشور به فعالیت مشغول هستندکه هفت مورد از آنها دانشکده و مابقی آموزشکده می باشند.
- مزایای خاص دانشگاه: گستردگی کشوری مراکز(در تمامی استان های کشور هم در مراکز استان و هم در شهرهای مهم آن، امکان دستیابی به عدالت آموزشی را فراهم نموده است) ، تنوع رشته ها(با توجه به شمولیت فعالیت های آموزشی دانشگاه در 5 شاخه از 6 شاخه آموزش عالی کشور، دانشگاه فنی و حرفه ای را به عنوان یک فرصت مهم برای اجرای برنامه ریزی آمایش کشور محسوب می نماید) ، تفکیک جنسیتی دانشجویان در مراکز (از ابتدای شکل گیری دانشکده ها و آموزشکده ها ، تفکیک جنسیتی موجبات رویکرد بیشتر به آموزش های فنی و حرفه ای و دستیابی به سطح مناسبی از پوشش تحصیلی در این بخش با در نظر گرفتن توانمندی ها و علایق و استعداد جنسیت هاست) ، تاکید بیشتر بر جذب دانشجو از فارغ التحصیلان هنرستان ها (با توجه به خصوصیت اشتغال زایی آموزش های فنی و حرفه ای و هم چنین توجه و گرایش روزافزون به کارآفرینی در این آموزش ها، دانشگاه فنی و حرفه ای ظرفیت مناسبی برای تکمیل آموزشهای مهارتی فارغ التحصیلان هنرستانها در آموزشکده ها و دانشکده ها و دستیابی به توسعه انسانی است). لازم به ذکر است در این دانشگاه 70 درصد از آموزش ها کارگاهی و 30 درصد دیگر نظری می باشد که آموزش های عملی در 1300 کارگاه و آزمایشگاه انجام می گیرد.