در حال بارگذاری ...
چهارشنبه 22 اسفند 1403
nus.ac.ir

آشنایی با دانشگاه

باتوجه به اینکه دانشکده فنی و حرفه ای میرزاکوچک صومعه سرا زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای می باشد ضروری است نگاهی اجمالی به موقعیت و جایگاه این دانشگاه که بزرگترین دانشگاه دولتی کشور می باشد داشته باشیم:

- ویژگی دانشگاه فنی  وحرفه ای:    دانشگاهی الهی، پویا و کارآفرین

- مأموریت دانشگاه :   دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش های عالی فنی و حرفه ای، ضمن تأکید بر حفظ ارزش های بنیادین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پیوند واقعی بین علم و عمل و تبدیل به ثروت را در دستور کار خود قرارداده و تلاش می کند از طریق تربیت تکنسین های مؤمن، ماهر و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی، بخش های دولتی و غیر دولتی،  ایجاد زمینه ی لازم برای کسب مهارت ها، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان سر افراز میهن اسلامی را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد.

- نمونه هایی از فعالیت ها :   برنامه ریزی برای تربیت تکنسین و نیروی کار ماهر به عنوان مهمترین سرمایه انسانی دانشگاه،   برنامه  ریزی برای برگزاری ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه،  ایجاد فضای مناسب برای بسط و اشاعه تفکر مهندسی معکوس در دانشکده ها و آموزشکده ها برای ساخت دستگاه های صنعتی مورد نیاز،  برنامه ریزی برای شکل گیری انجمن فارغ التحصیلان  دانشگاه فنی و حرفه ای،  ایجاد شرکت های دانش بنیان و تخصیص بودجه به پروژه های دانشجویی،  تجهیز کارگاه و آزمایشگاه های  مراکز تابعه و به روز آوری آن ها،  برنامه ریزی برای توسعه بازارچه های مجازی به منظور عرضه تولیدات دست ساخته های استادان و دانشجویان دانشگاه،  برگزاری همایش، سمینار و فراخوان با موضوع «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»، ایجاد تعامل مؤثر با بانک های عامل به منظور دریافت تسهیلات برای استادان و دانشجویان برای راه اندازی بنگاه های زود بازده اقتصادی،  ایجاد تعاونی مصرف برای عرضه ی مناسب تولیدات مراکز تابعه دانشگاه با برگزاری نمایشگاه های فصلی یا دایمی،  ایجاد بستر مناسب برای تأسیس تعاونی های تولیدی و توزیعی برای استادان و دانشجویان،  تعامل با بخش خصوصی برای افزایش بهره وری،  ارایه پیشنهاد برای اصلاح قوانین استخدامی به منظور به کارگیری کارگران ماهر (تکنسین ) در دوایر و نهادهای دولتی،    اصلاح سرفصل های دروس به منظور کاربردی کردن آموزش،  برگزاری دوره های آموزشی برای ایجاد نگرش در استادان و کارکنان برای گرایش به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی،  برگزاری دوره های آموزشی با موضوع کارآفرینی برای دانشجویان و استادان،  بومی سازی رشته ها با صنایع مرتبط در استان ها بر اساس طرح آمایش

- گروه های تحصیلی :   فنی و مهندسی در حدود (58%)، کشاورزی و دامپزشکی در حدود (21%)، علوم انسانی در حدود (7%)، علوم پزشکی در حدود (2%) و هنر در حدود(12%)

- تعداد رشته و دانشجو:   54 رشته در دوره تخصصی کاردانی و کارشناسی با  250 هزار دانشجو که برای سال تحصیلی جدید 20 رشته جدید اضافه گردیده است.

- تعداد دانشکده و آموزشکده :   173 دانشکده و آموزشکده در شهر های مختلف کشور به فعالیت مشغول هستندکه هفت مورد از آنها دانشکده و مابقی آموزشکده می باشند.

- مزایای خاص دانشگاه:  گستردگی کشوری مراکز(در تمامی استان های کشور هم در مراکز استان و هم در شهرهای مهم آن، امکان دستیابی به عدالت آموزشی را فراهم نموده است)   ،   تنوع رشته ها(با توجه به شمولیت فعالیت های آموزشی دانشگاه  در 5 شاخه از 6 شاخه آموزش عالی کشور،  دانشگاه فنی و حرفه ای را به عنوان یک فرصت مهم برای اجرای برنامه ریزی آمایش کشور محسوب می نماید)   ،   تفکیک جنسیتی دانشجویان در مراکز (از ابتدای شکل گیری دانشکده ها و آموزشکده ها ، تفکیک جنسیتی موجبات رویکرد بیشتر به آموزش های فنی و حرفه ای و دستیابی به سطح مناسبی از پوشش تحصیلی در این بخش با در نظر گرفتن توانمندی ها و علایق و استعداد جنسیت هاست)  ،  تاکید بیشتر بر جذب دانشجو از فارغ التحصیلان هنرستان ها (با توجه به خصوصیت اشتغال زایی آموزش های فنی و حرفه ای و هم چنین توجه و گرایش روزافزون به کارآفرینی در این آموزش ها، دانشگاه فنی و حرفه ای ظرفیت مناسبی برای تکمیل آموزشهای مهارتی فارغ التحصیلان هنرستانها در آموزشکده ها و دانشکده ها و دستیابی به توسعه انسانی است). لازم به ذکر است در این دانشگاه  70 درصد از آموزش ها  کارگاهی و 30 درصد دیگر نظری می باشد که آموزش های عملی در 1300 کارگاه و آزمایشگاه انجام می گیرد.