
آشنایی با گروههای آموزشی
آشنایی با گروههای آموزشی
*گروه صنایع چوب: با آنکه چوب به طور کلی برای همه افراد مأنوس و آشنا است ولی ناآگاهی از پایه های علمی و عمل نکردن بر اساس اصول و ضوابط فنی در ارتباط با این ماده، باعث هدر رفتن بیش از حد چوب و کم دوام تر شدن آن می شود. این مسأله در کشور ما که با کمبود منابع تولید چوب مواجه هستیم، اهمیت بیشتری دارد و باید با پرورش هرچه بیشتر و بهتر متخصصان در رشته چوب شناسی و صنایع چوب در هر یک از مقاطع تحصیلی از اتلاف این ماده گرانبها جلوگیری نمائیم. دانشجویان رشته سازه های چوبی ضمن آشنایی با خواص مختلف چوب و عواملی که در تغییرات این خواص تأثیر می گذارند با حفاظت، تبدیل، کاربردهای متفاوت چوب و مدیریت واحدهای تولید آشنا می شوند. به این ترتیب فارغ التحصیلان این دوره، چوب را به طور اصولی تر و صحیح تر در واحدهای تولیدی به کار می برند. فارغ التحصیلان این دوره می توانند در مجتمع صنایع تبدیل مکانیکی و شیمیایی چوب بخش های دولتی، دفتر صنایع چوب سازمان جنگل ها و مراتع، واحدهای تولیدی خصوصی و مؤسسات آموزشی و پژوهشی به عنوان همکاران اجرایی مشغول به کار شوند. در این گروه رشته های کاردانی سازه های چوبی، کاردانی هنرهای چوبی و مهندسی تکنولوژی صنایع چوب و کاغذ در این دانشکده ارائه می گردند.
مجموعه کارگاهی صنایع چوب این دانشکده با زیربنای 364 مترمربع شامل کارگاههای سازه های چوبی، فیزیک، سازه های صفحه ای چوبی، رنگ کاری و معرق بوده و مجهز به پنل بر، لبه چسبان، 12 میکروسکوپ نوری، 2 دستگاه اتوکلاو، 10 دستگاه هیتر و همزن، انواع تجهیزات شیمیایی، اره نواری، 2 عدد سه کاره، گندگی، 2 دستگاه خراطی، پیستوله، کپی تراش، کمپرسور، انواع اره، انواع میزهای کار، تجهیزات رنگ کاری و... بوده و توانمندی اجرای کلیه تولیدات چوبی اعم از میز، کمد، دراور، سازه های صفحه ای، تابلوهای منبت و معرق، دکورهای چوبی و ... از مرحله طراحی تا اجرا و قابلیت انجام انواع آزمایشهای فنی و تحقیقاتی در حوزه صنایع چوب در آن فراهم گردیده است.
*معماری: وقتی از هنرهای هفتگانه جهان صحبت به میان می آید، نقش معماری به نحو بارزی مطرح می گردد، بطوری که عده ای از منتقدان اعتقاد دارند معماری مادر همه هنرهاست که تعاریف مختلفی نیز از آن ارائه شده است.رسالت اصلی رشته معماری، طراحی ساختمان های مفید، زیبا و اصیل و ساماندهی به محیط مصنوع، و شکل دهی به فضای زندگی انسان در توازن با طبیعت، متناسب با ارزش ها و شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فنی جامعه است. به همین جهت رشته معماری به عنوان یک تخصص چند رشته ای بشمار می رود که هم شامل مباحث فنی و مهندسی می شود و هم بر خلاقیت،ذوق هنری و بنیان های زیبایی شناسی ومهارت های حرفه ای تأکید دارد و نیز از مباحث علوم اجتماعی، اقتصادی و روانشناسی بهره می گیرد. هدف آموزش های این رشته، تربیت افرادی چند بعدی و دوراندیش، با ذهنی خلاق و تفکری نظام مند، همراه با مهارت های حرفه ای مناسب است. در این راستا، دانشجویان این رشته یاد می گیرند، مسائل مطرح در حوزه معماری را به درستی تحلیل و ارزیابی کرده اطلاعات موردنیاز را جمع آوری، پالایش و سازمان داده، آنها را در طراحی ساختمان ها و فضاهای دلنشین و زیبا بکار بندد، به طوری که کیفیت محیط زندگی افراد جامعه به صورت روز افزون بهبود یابد. آنان ضمناً آمادگی لازم برای ورود به بازار کار و فعالیت های حرفه ای وسیع در دفاتر مهندسی نهادهای دولتی و یا بخش خصوصی را بدست می آورند. رشته معماری در سال های اخیر مورد استقبال تعداد زیادی از داوطلبان مستعد و علاقمند قرار گرفته و فارغ التحصیلان شایسته ای را به بازار کارعرضه نموده است. در این گروه رشته های کاردانی نقشه کشی معماری و کارشناسی معماری در این مرکز فعال می باشند.
مجموعه کارگاهی معماری این مرکز با زیربنای 320 مترمربع، از کارگاههای رسم، اسکیس و ماکت سازی تشکیل شده و با تجهیز آنها به 80 میز رسم امکان اجرای انواع طرحها و ماکت های خانگی، تجاری، اداری، آموزشی، فرهنگی، رفاهی و... در این کارگاهها فراهم گردیده است.
*نرم افزار کامپیوتر: رشته نرم افزار کامپیوتر از جمله رشته هایی است که اهمیت آن روز به روز به دلیل نیازمبرم بشر به اتوماسیون صنعتی و اداری و فناوری اطلاعات بیشتر می شود. امروزه کمتر علم و صنعتی را می توان نام برد که به نحوی وابسته به کامپیوتر نباشد. این رشته از جمله رشته هایی است که امکان ادامه تحصیل در آن تا مقطع دکترا وجود دارد. مجموعه دانش ها و تجربیاتی که یک کاردان کامپیوتر کسب می کند، نه تنها وی را برای طراحی و پیاده سازی کاربردهای مختلف اتوماسیون صنعتی، اداری، فناوری اطلاعات، فعالیت های آموزشی و پژوهشی مهیا می سازد، بلکه او را قادرخواهد ساخت تا دانش و تخصص خود را دردامنه وسیعی از علوم و صنایع مرتبط با کاربرد کامپیوتر به کار گیرد.از این رو فارغ التحصیلان این رشته نه تنها با مشکل اشتغال مواجه نیستند، بلکه یکی از مزایای مهم این رشته دانشگاهی دامنه وسیع مشاغلی است که فارغ التحصیل آن می تواند در آنها خدمت نماید.
لازم به ذکراست که کشور ما در برنامه های خود بودجه زیادی را برای گسترش فناوری اطلاعات در نظرگرفته است، که این خود نشان دهنده آینده ای روشن برای فارغ التحصیلان این رشته است.کاردانی کامپیوتر در کشور ما به صورت سنتی به گرایش های نرم افزار و سخت افزار، و درسطوح بالاتر تحصیلی به سه گرایش اصلی معماری، نرم افزار و هوش ماشین (مصنوعی) تقسیم شده است.روش های طراحی و پیاده سازی نرم افزارها در سطوح مختلف از سیستم عامل تا برنامه های کاربردی، محور اصلی دروس گرایش نرم افزار را تشکیل می دهند. سیستم عامل، به سخت افزار که جسم کامپیوتر است، روح و جان می دهد و کامپیوتر را برای کاربردی که طراحی و ساخته شده آماده می کند. هر کامپیوتر به یک سیستم عامل خاص خود نیاز دارد که باید توسط مهندس نرم افزار طراحی و پیاده سازی شود. برای هر کاربردی اعم از صنعتی، اداری،خانگی، علمی و پژوهشی، باید نرم افزار خاصی توسط مهندس نرم افزار پیاده شود. قبل از پیاده سازی، مهندس نرم افزار باید سیستم مورد طراحی را با روش های علمی کاملاً تجزیه و تحلیل نموده و سپس با استفاده از روش های موجود مهندسی نرم افزار، از قبیل ساخت یافته و شیءگرایی با استفاده از زبان برنامه نویسی مناسب پیاده سازی کند. آشنایی با روش های تجزیه و تحلیل سیستم ها، روش های طراحی برنامه ها، اصول زبان های برنامه نویسی و آموزش برنامه نویسی با زبان های مختلف و بانک های اطلاعاتی از موارد آموزشی در رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار باشد. علاوه بر آموزش برنامه نویسی چندرسانه ای، برنامه نویسی تحت اینترنت و مهندسی وب که با رشد سریع اینترنت بسیار با اهمیت شده اند، در رشته نرم افزار کامپیوتر آموزش داده می شود.نکته قابل توجه این است که به دلیل مشترکات درسی زیاد دو گرایش سخت افزار و نرم افزار، دانشجویان می توانند تقریباً دروس هردو گرایش را بگذرانند و تقریبا تخصص هر دو گرایش را کسب کنند. علاوه بر آن، فارغ التحصیلان کامپیوتر می توانند در هر یک از سه گرایش که عبارت بودند از: معماری کامپیوتر، هوش مصنوعی و نرم افزار ادامه تحصیل دهند. فارغ التحصیلان کامپیوتر در گرایش نرم افزار دارای توانایی های زیر می باشند: ارائه روش های عیب یابی، اصلاح و تکمیل سیستم های نرم افزاری موجود و نظارت بر این امور، طراحی، ساخت و راه اندازی سیستم های جدید نرم افزاری ، تشخیص لزوم استفاده از کامپیوتر در کنترل عملیات در محیط های مختلف ، شناسایی تکنیک های جدید طراحی کامپیوتر، ارزیابی و بکارگیری آنها. در این گروه رشته کاردانی نرم افزار کامپیوتر در دانشکده ارائه می گردد.
مجموعه کارگاهی کامپیوتر این دانشکده به مساحت 308 مترمربع، شامل 4 سایت و یک اتاق سرور، مجهز به 80 دستگاه رایانه و متعلقات بوده و قابلیت برگزاری کلاسها و دوره های آموزشی نرم افزاری و توانمندی اجرای پروژه های برنامه نویسی تحت وب و تحت سیستم عامل و امکان تولید نرم افزارهای کاربردی در آن فراهم است.
*الکترونیک عمومی: این رشته مربوط به طراحی و ساخت قطعات الکترونیکی، مانند مدارهای پیچیده و وسایل نیمه هادی و همچنین طراحی و ساخت دستگاه ها و وسایل الکترونیکی مانند دستگاه های صوتی و تصویری می باشد. تعداد این نوع دستگاه ها آنقدر زیاد است که در زندگی روزمره، هر فردی با تعدادی از آنها سر و کار دارد. به همین دلیل این رشته دارای زمینه شغلی نسبتاً شناخته شده ای است و نیازهای فراوانی به این تخصص در کارخانه ها و شرکت های سازنده تجهیزات الکترونیکی وجود دارد. به طور کلی الکترونیک علمی است که به بررسی حرکت الکترون در درون گاز، خلاء و یا نیمه رساناها و اثرات و کاربردهای آن می پردازد. با توجه به این تعریف، تکنسین های الکترونیک در زمینه ساخت قطعات الکترونیک و کاربرد آنهادر مدارها فعالیت می کنند. در این گروه رشته کاردانی الکترونیک عمومی در دانشکده فعال است.
مجموعه کارگاهی الکترونیک این مرکز به مساحت 348 مترمربع از کارگاههای الکترونیک عمومی، شبیه سازی، میکروکنترل و میکروپروسسور و رسانه های دیجیتال و آنالوگ تشکیل شده و مجهز به 8ست میز الکترونیک، میز انرژی خورشیدی، 8 ست میز فانکشن دیجیتال، ست های بررسی سیستم های قدرت، ست انرژی های نوری و بادی، ست های کنترل خطی، ست های منبع تغذیه آنالوگ و... بوده و قابلیت اندازه گیری و آزمایش انواع مدارهای الکترونیکی عمومی و صنعتی، مدارهای مجتمع خطی، طراحی و ساخت انواع مدار چاپی، بررسی سیستم های قدرت و... در آنها فراهم است.
*برق: این رشته شامل کلیه امور مربوط به طراحی و بهره برداری سیستم انرژی الکتریکی از تولید تا مصرف است. به طوری که بتوان انرژی الکتریکی را به صورت اقتصادی و با کیفیت لازم در اختیار مصرف کننده قرار داد. زمینه کاری برای فارغ التحصیلان این رشته تنها محدود به شرکت های برق نمی شود، بلکه کلیه کارخانه ها و کارگاه های بزرگ برای مدیریت شبکه برق خود نیاز به تکنسین های برق دارند. علاوه بر این شرکت های مهندسان مشاور و تأسیساتی نیازهای شغلی وسیعی به فارغ التحصیلان این رشته دارند. به روش های گوناگون و انتقال و توزیع تولید نیروی الکتریکی رشته برق صنعتی را می توان این نیرو با بازده و قابلیت اطمینان بالا، تعریف کرد. پس هدف از مهندسی برق قدرت، پرورش افرادی است کارا در بخش های تولید، انتقال و توزیع که گستره فعالیتی آنان در بخش تولید طراحی شبکه های تولید با کمترین هزینه و بیشترین بازده ؛ در بخش انتقال طراحی شبکه های انتقال، خطوط انتقال، پخش بار بر روی شبکه، ایجاد قابلیت اطمینان و پایداری شبکه قدرت، طراحی رله ها و حفاظت شبکه و پخش بار اقتصادی و در بخش توزیع طراحی شبکه های توزیع حفاظت و مدیریت آن را دربر می گیرد. هم اکنون رشته های کاردانی برق صنعتی، کاردانی برق قدرت و مهندسی تکنولوژی برق قدرت در دانشکده فنی و حرفه ای صومعه سرا ارائه گردیده است.
مجموعه کارگاههای گروه برق این دانشکده به مساحت 396 مترمربع، شامل کارگاههای سیم پیچی، مدارفرمان، هیدرولیک و پنوماتیک،ماشین های برقی و PLC بوده و مجهز به ست ها و میزهای PLC و سیم پیچی، انواع ماشینهای AC و DC و... می باشد. این کارگاهها قابلیت اجرای کنترل صنعتی و PLC در واحدهای تولیدی را دارند.
* عمران: هدف رشته ها و گرایشهای این گروه ساخت و ایجاد بناهای مختلف در شهرها و روستاها برای تامین زندگی بهتر و رفاه بیشتر انسان هاست . در این راه از اطلاعات علمی مربوط به عوامل مختلفی که در ساخت بناها تأثیر دارند، از امکانات طبیعی موجود در محیط و شرایط فناوری و اقتصادی موجود در محل استفاده می نماید. بناهای ذکر شده شامل ساختمان ها، راه ها، خطوط راه آهن، فرودگاه ها، سدها، کانال ها، پل ها، سیلوها و منابع آب می باشد که به نحوی برای زندگی انسان ها لازم می باشند. در این رشته در دانشگاه ها اصول مربوط به نحوه طراحی و چگونگی اجرا و نگهداری این بناها آموزش داده می شود. قبلاً این رشته به راه و ساختمان معروف بوده است. فعالیت های عمران را می توان عمدتاً به دو بخش طراحی- محاسبه و نظارت- اجرا تقسیم کرد. فعالیت از نوع طراحی و محاسبه عمدتاً در دفاتر مهندسی صورت می گیرد که اکثراً در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ مستقر هستند. متخصصانی که به این نوع فعالیت ها می پردازند عملاً دارای یک شغل اداری اند . فعالیت از نوع نظارت اجرا در محل ایجاد بنا که می تواند خارج از شهرهای بزرگ باشد، متمرکز است. شرایط کار در این نوع فعالیت دشوارتر از فعالیت نوع اول است، ولی اکثراً به علت تنوع کار و احساس ناشی از ساختن و بوجود آوردن بنایی بر روی زمین، کشش و جذابیت خاص خود را دارد. البته دشواری شرایط کار، امتیازات خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت، درصد قابل ملاحظه ای از تکنسین های عمران در فعالیت نوع دوم مشغول می باشند. در حال حاضر چهار رشته کاردانی کارهای عمومی ساختمان، کاردانی اجرای ساختمانهای بتنی، کاردانی نقشه برداری و مهندسی اجرایی عمران در این مرکز فعال می باشند.
مجموعه کارگاههای گروه عمران این مرکز به مساحت 375 مترمربع، شامل کارگاههای جوشکاری و اسکلت فلزی، مکانیک خاک و بتن، قالب بندی، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی بوده و مجهز به جک بتن شکن، بتونیر، حوضچه نگهداری، انواع دستگاههای جوش و متعلقات مربوطه، میزهای کار دارای گیره و لوله بر، دستگاههای تبدیل مکانیکی، ترازوی دیجیتال، تابلوهای کار، دوربین های ترازیاب و زاویه یاب، شاخص، تئودولیت و... است. از توانمندی های این مجموعه کارگاهی می توان به امکان ساخت بتن و نمونه گیری و تعیین مقاومت فشاری بتن، ساخت مجموعه های فلزی با پروفیل های مختلف، اجرای قالب های پیش ساخته، اجرای انواع لوله کشی ها، فرآیند کامل خدمات برقی ساختمان، مساحی و عملیاتهای اجرایی نقشه برداری اشاره نمود.
*حسابداری: هدف از ایجاد این رشته تربیت و آموزش افرادی است که پس از یک دوره آموزش دو ساله وارد بازار کار گردیده و قسمتی از نیازهای کشور را در زمینه امور حسابداری و مالی تامین نمایند. دانشجویان این رشته برای تسلط بیشتر بر مباحثی که در کلاس های درس ارائه می گردد، موظفند به مدت سه ماه زیر نظر استادان موسسه آموزش عالی مربوطه کار آموزشی نمایند. بدیهی است که این سه ماه به طول مدت تحصیل دانشجویان این دوره اضافه می گردد. فارغ التحصیلان این رشته دارای توانایی های زیر خواهند بود :انجام کلیه امور حسابداری در موسسات کوچک بازرگانی و صنعتی، انجام کارهای دفترنویسی و جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات مالی و حسابداری در موسسات، بزرگ تجاری و صنعتی زیر نظر سرپرستان مربوطه اشتغال به کار در موسسات حسابرسی، از آنجا که حجم کار حسابداری در موسسات مختلف بازرگانی و صنعتی و حسابرسی، زیاد و مستلزم صرف فرصت بسیار می باشد، فارغ التحصیلان دوره کاردانی حسابداری می توانند با ورود و اشتغال به کار در این قبیل موسسات، کمک موثری به مسوولان قسمت های حسابداری نموده و با انجام کارهای جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات حسابداری، به آنها کمک زیادی بکنند. این فارغ التحصیلان می توانند حتی در موسسات کوچک، خود مسوولیت امور حسابداری را برعهده گیرند. در این گروه رشته های کاردانی حسابداری بازرگانی و کارشناسی حسابداری مالی در دانشکده فنی و حرفه ای میرزاکوچک صومعه سرا ارائه می گردد.